Registreren | Inloggen       Colofon
  •  
  • Home
  • Naarden onderzoekt behandelwijze yagi bakru

Naarden onderzoekt behandelwijze yagi bakru

30/08/2020 22:44 - Tascha Aveloo

Nurtanio Naarden deed participerend onderzoek en was assistent van de duman.

Nurtanio Naarden deed participerend onderzoek en was assistent van de duman. Foto: Tascha Aveloo  

PARAMARIBO - Nurtanio Naarden wilde eigenlijk van kleins af al huisarts worden, maar door omstandigheden lukte dat niet. Toen richtte hij zijn pijlen op psychologie en uiteindelijk werd het sociologie. Op 13 augustus studeerde hij af met een 8,5 voor zijn thesis getiteld 'Madjawsa, de leer van de voorouders', een kwaliteitsonderzoek naar het verschil in de werkwijze van dumans afkomstig uit Akata- en Tinakondre in Para bij de behandeling van yagi bakru. "Het was een spannend jaar. Ik heb veel gezien. Grote ogen, klapperende oren, maar ik heb enorm veel geleerd. Ik denk dat mijn onderzoek een goede basis is voor verder onderzoek”, meent Naarden in gesprek met de Ware Tijd.

Zoals hij zelf aangeeft, heeft hij interesse ontwikkeld voor de wintireligie. Maar waarom zo een 'zwaar' deel van de winti onderzoeken? " Ik hoorde vaak in mijn omgeving, wanneer er werd gesproken over duman, zeggen: 'alasma abi den eygi fasi fu wroko'. En ook dat bakru een entiteit of geest is, die kan zorgen voor geestelijke en fysieke klachten. Dat was de trigger. Ik wilde weten wat voor ziektes. Je hoort dat bij wisi er meestal een bakru bij is. Ik wilde iets uitdagends doen en ik denk dat dit ook de taak is van een wetenschapper."

Maar bakru en sociologie? Naarden lacht en legt uit. "Op de universiteit heb je twee majors namelijk sociale en culturele ontwikkeling. "Het begrip cultuur gaat heel breed, waarden, normen, instituties, et cetera. Suriname heeft een heel unieke cultuur en historie en ik wilde iets doen dat van ons land zelf is."

Naarden koos voor sociologie, omdat hij graag bezig wilde zijn met mensen en helpen hun gedrag te veranderen. "Dat is dus niet zozeer gericht op het gedrag van een persoon, maar meer in groepsverband. Het heeft te maken met het menselijk denken, handelen en gedrag."

Met het onderzoek wilde hij inzoomen op de verschillende werkwijzen van verschillende duman. "Ik wil niet opscheppen, maar ik heb casestudies gedaan door diepgaande interviews met de duman. Ik heb ook participerend onderzoek gedaan, waar ik heb deelgenomen aan bepaalde activiteiten als harken en meegaan met de duman om wiri te zoeken voor cliënten. Ik ging ook naar de kreek om water te halen voor de watra. Ik mocht zitting nemen in de 'dofo', dat is de kamer waar de 'luku' wordt gedaan. Ik was assistent van de duman. Tenten versieren voor wintiprey: alles om erbij te horen."

In zijn onderzoek heeft hij verschillen en overeenkomsten ontdekt. "De ene duman praat over twee soorten bakru, terwijl de andere drie categoriseert. De twee die overeenkomen zijn de wisi en de seni bakru, die beide gestuurd worden om een tegenstander negatief te beïnvloeden. De derde is de famiri of bere bakru, opgekocht door een voorouder, die voor rijkdom en voorspoed moet zorgen in de familie en die van generatie op generatie overgaat. Die moet ook goed onderhouden worden anders kan hij tot de achtste of negende generatie uitroeien."

De bere bakru kan niet verjaagd worden. Daar moet men mee onderhandelen hetgeen een heel ritueel is. Van de duman van Tinakondre hoorde hij ook over de busi bakru, een agressieve vorm, die in het bos woont en die mensen helemaal gek kan maken. Daar maakte hij ook mee hoe iemand kwam met zwaar opgezwollen benen en bijna niet kon lopen. Na de luku werd geconstateerd dat er sprake was van een bakru en een yorka. De persoon werd gebaad met het hoofd op een termietennest.

Er werd gewerkt met een witte en een zwarte kip. De eerste wasi was met de witte kip, die gedoopt werd in het water en over het lichaam van de persoon werd gewreven. Daarna wordt de kip opengereten. "Er was geen drupje bloed in die kip", weet Naarden nog. En daarna wassen met de zwarte kip, die niet werd opengereten, maar werd losgelaten in het bos.

Ook qua ingrediënten merkte hij zowel een basis als verschillen. Maar hun geheime ingrediënten krijg je niet zomaar. Hij leerde dat bakru in soorten komen en als ze vaker in contact zijn bewerkt door een duman, worden ze sterker en resistent tegen bepaalde behandelingen. Dat vereist dus aanpassing van de duman. "Ik heb echt heel veel spannende dingen meegemaakt." Dit resulteerde in een thesis van ruim 85 pagina's. "Er was veel meer en bepaalde informatie kon ik niet eens erin plaatsen, omdat je werkt binnen een kader."

Share on Facebook    

Gerelateerde artikelen

Reageren op dit bericht? Bezoek onze Facebook-pagina